איך אני נדלק? שינויי ''מתג'' מול שינויי ''דימר''

 

 
איך אני נדלק? שינויי "מתג" מול שינויי "דימר"
מיכל יערון, לעוף – פסיכולוגיית ספורט מתקדמת
תהליכי שינוי הם חלק בלתי נפרד מחיינו. אחד הדברים היחידים שמאפשרים לנו לנהל חיים יציבים הוא היכולת שלנו להיות מסוגלים לעשות שינויים. לנוע, לזוז עם הזרם, ולהסתגל כל הזמן למציאות החדשה המקיפה אותנו.
את תהליכי השינוי אפשר לעשות בכל מיני דרכים. אני חושבת שיש שתי דרכים מרכזיות שמייצגות שני קצוות של אותו רצף: שינוי "מתג" מול שינויי "דימר".

שינויי מתג מייצגים תהליך של שינוי שנעשה באופן מיידי. מרגע שהוחלט או הובן שיש צורך לעשות משהו אחר, להתנהג אחרת, מתקיים השינוי באחת. אין כאן דרך אלא תובנה חדה שמתורגמת להתנהגות. הדבר תלוי מאד באישיותו של האדם וכמובן באירוע המצריך שינוי.

למשל, שחקן שיש לו נטייה לשחק בצורה סוליסטית עשוי להבין ברגע אחד כי צורת המשחק הזו לא משתלמת לו ולקבוצה, כאשר קבוצתו מפסידה במשחק חשוב. במצב שכזה הוא עשוי לשנות את צורת המשחק שלו ולהבין מאוד מהר שהדרך החדשה שבחר משפרת אותו ואת הקבוצה. בשביל ששינויים כאלו התרחשו נדרש לרוב אירוע כואב מאוד, כמו תבוסה או כשלון גדול.

שינוי דימר, הינו שינוי איטי ותהליכי. קיימת ההבנה וההסכמה שצריך להתבצע שינוי אך יש כאן תהליך של הבנה והפנמה וכן של התנהגות. נער שחושש לזרוק לסל או לשער פן יחטיא, ומבין כי עליו לזרוק בתדירות גבוה יותר, יצליח אט אט להעלות את כמות הזריקות שלו. הדבר הוא תהליכי. הוא לא יצליח להתנהג אחרת בן לילה (היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?), אלא יצטרך להתאמן על השינוי בביצועיו אט-אט. לספורטאי ולסביסתו כדאי להבין כי התהליך מתפתח בהדרגה..

קשה לשנות את הדרך שאנחנו חושבים באחת, ובטח שקשה הרבה פעמים לתרגם תובנות ומחשבות להתנהגות. אפשר לומר שתהליך שינוי עמוק מורכב משני סוגי התהליכים. תהליכי שינוי הם לרוב איטיים והדרגתיים אך הםמורכבים משינויים קטנים מתובנות שהתגלו באחת לאורך התהליך.